Khatulisjiwa Khayalz



Friday, September 29, 2006


Amalan terbaik - membaca dengan pengertian

Akhirnya, dalam kesibukan yang mengalahkan para menteri dan artis, saya telah berjaya membaca novel Dewi Lestari bertajuk Bulan Dalam Jelaga! Satu pencapaian yang harus saya sebutkan kerana sememangnya dalam keadaan yang sibuk dan kondisi seorang yang sedang berpuasa ini, saya dapati amat sukar untuk memberikan sepenuh jiwa dan raga untuk menghabiskan pembacaan sebuah novel, sekalipun ia tidaklah tebal.

Pertama sekali ingin saya katakan bahawa novel itu amatlah menarik dan pastinya dapat menarik minat pembaca dari golongan remaja, terutama sekali remaja perempuan. Ia membincangkan tentang isu yang biasa kita terbaca dalam novel-novel remaja yang lainnya, iaitu tentang seorang anak yang mendapat tahu bahawa dia merupakan anak angkat dalam keluarga tersebut dan mengambil keputusan untuk mencari siapakah ibu kandungnya. Lantas novel ini mengungkap gejolak perasaan seorang remaja dan usahanya dalam pencarian identiti dirinya yang sebenar. Namun demikian, saya dapati bahawa ceritanya amat menarik dan berbeza daripada plot yang selalunya kita dapati. Akan saya cuba huraikan cerita ini dengan menggunakan satu strategi membaca yang telah diketengahkan Dr. Razif dalam salah satu kuliahnya.

Strategi membaca dengan menggunakan teknik Peta Cerita.....



Ternyata novel ini oleh Dewi Lestari itu telah menyedarkan saya akan kebenaran kata Dr. Razif tempoh hari, iaitu tentang hakikat bahawa karya-karya Indonesia lebih menarik dan menampilkan cerita yang berbeza daripada novel-novel Malaysia yang selalunya kita baca. Pada mulanya, saya akui bahawa amat sukar untuk saya meneruskan pembacaan saya disebabkan penggunaan bahasanya yang agak berbeza, namun lama-kelamaan, setelah semakin terbiasa dengan gaya bahasanya, saya seolah-olah telah tertawan dengan jalan ceritanya yang amat menarik. Ia benar-benar mengungkap pergolakan perasaan yang dialami watak dan saya cukup gemar dengan cara penulis menggunakan dialog dan monolog watak yang amat bersahaja dan kadangkala lucu.

Pada masa yang sama, saya rasa para remaja yang membacanya pasti dapat mengambil iktibar daripada kisah tersebut. Ia bukan setakat menampilkan watak remaja yang berhadapan dengan masalah, tetapi turut memaparkan cara remaja tersebut bertindak secara rasional dengan berserah kepada Allah dan bekerjasama dengan orang-orang di sekelilingnya, pendek kata, tidak terlalu emosional dari segi tindakannya. Malah, saya rasa ianya menyampaikan mesej yang baik berkenaan dengan agama, iaini tentang perlunya seseorang itu terus berdoa dan pasrah dengan ketentuanNya dalam menempuhi kesukaran dalam kehidupan.

Justeru pada masa yang sama, saya dapati strategi membaca yang saya pelajari daripada Dr. Razif iaitu Peta Cerita juga amat berkesan dan berguna bagi para pembaca, khususnya para pelajar sastera. Ini kerana, saya sendiri, setelah menggunakan strategi tersebut, mendapati bahawa pemahaman lebih tinggi dan saya juga dapat mengungkap kembali isi cerita dengan mudah pada bila-bila masa apabila merujuk kepada Peta Cerita tersebut.

Sebenarnya, sewaktu menempuhi "cabaran" untuk menghabiskan pembacaan novel terseut, saya mulai sedar bahawa sememangnya tidak semua orang mempunyai minat semulajadi terhadap membaca. Mentelah lagi, jika seseorang itu sibuk dengan pelbagai perkara lain yang harus dilaksanakan, masa untuk diluangkan khas untuk membaca amat terbatas. Namun demikian, segalanya bergantung kepada inisiatif kita sendiri. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Apa yang saya dapati ialah, satu diantara daya yang dapat dilakukan untuk meningkatkan tumpuan kita terhadap membaca ialah untuk menyedari apakah tujuan kita membaca. Pastinya ada. Sama ada untuk merehatkan minda, menimba pengetahuan atau sekadar menepati keperluan untuk menghabiskan pembacaan sesebuah teks sastera. Yang pentingnya, harus tahu apa tujuan kita dan harus melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh. Jika tujuannya untuk mendapat pengertian daripada bahan penceritaan tersebut, strategi pembaca seperti peta cerita, nota birai dan sebagainya yang telah dikuliahkan Dr. Razif tempoh hari sememangnya mampu melaksanakan tujuan tersebut.

Justeru saya pasti dengan melaksanakan strategi membaca itu di dalam kelas kelak, pelajar-pelajar dapat memahami isi cerita dan mencerna idea dengan lebih baik lagi. InsyaAllah.




Berfikir sejenak 2:44 PM :D



aKu

Khayalz

*hanya aku, jiwaku dan Dia*

"Duduk di atas batu seperti ini, dikitari sunyi dan derai angin,
gemericik air, suara belalang dan jangkerik,
aku merasa tengah duduk di atas singgahsanaku sendiri yang telah begitu kukenal.
Singgahsana dalam kerajaan khayal.
Singgahsana kemilau cahaya yang telah ditinggalkan oleh si buta
bersama rahsia kebebasan dan kemerdekaannya.
Pernahkah mereka berpikir bahawa semua anak punya rahsia itu adalah kerajaan megahku,
di mana dapat kuperintah segenap pasukanku dengan kuasa dan kemampuanku dalam meniru kebijaksanaan Ratu Balqis?"
.:Perempuan Berkalung Sorban:.

::Khatulisjiwa::

Suatu penelusuran madah bicaraku, merentasi sempadan khatulistiwa jiwa
Biar pengalaman diriKu menjadi saksi


Santapan minda


Mawar Shafie
Isa Kamari
Marsli N.O
Cikgu Pitchay Gani
Teratak Anna Abadi




Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com